Labuan Bajo a výlety lodí 🛥

Přeletem s malými aerolinkami po půl hodině vystupujeme v Labuan Bajo. Toto město je již přizpůsobené turistům. Moc se těšíme na dobré kafe a pořádnou snídani! Cesta taxíkem z letiště netrvá dlouho.

Následující plán je jasný. Sehnat ubytování a program na příští dny.

Po dlouhém hledání a dohadování máme jasno. Výlety lodí i noclehy na pevnině zaplaceny. Je skoro poledne. Jdeme se poohlédnout po něčem k snědku. Je tady spousta místních warungů, ale my by jsme si dali po pár dnech dobrodružství už něco jiného. Procházíme se až dojdeme k restauraci Made in Italy. Připadáme si jako v jiném světě. Překrásná restaurace s organickým jídlem a vlastními vyráběnými těstovinami. Plníme si břicha a zapíjíme ty dobroty Aperolem ♡. Účtenka je sice s vyššími číslovkami, ale stálo to za to! Zbytek dne se věnujeme průzkumu okolí a těšíme se na ranní plavbu. Večer ještě před večeří si dopřáváme masáž, ale na Gita spa to nemá ani z daleka! Gita je nenahraditelná.

Ráno budíček, pakujeme batožinu a hurá na snídani. Pokojíček byl útulný se standardem na jaký jsme zvyklí. Jdeme na snídani, ale obsluha je extra pomalá. Po půl hodině od objednávky přichází číšnice že nemají jogurt na objednané ovoce z menu, ale že mi dají místo něj majonézu! No tohle si ani nechci představit a měním objednávku. Náhradní verzí jsou palačinky… ty však bohužel zůstávají na talíři. Spěcháme s kávou v kelímku do kanceláře. Pán se na nás usmívá a s ustaraným výrazem se nám snaží vysvětlit, že pro nás nesehnal loď. Všichni jsou plní. High season! Prý ale našel řešení. Budeme mít loď pro sebe, ale nocleh nebude na lodi podle našich požadavků, ale v home stay na ostrově Komodo. Samozřejmě že musíme doplatit.! Diskutujeme o téhle variantě, ale jak se zdá nemáme moc na výběr. Vytahujeme růžové bankovky a platíme. Ještě ale máme vyčkat minimálně půl hodinu. Loď se musí uklidit, natankovat a jídlo naložit. V mezičase si vybíráme a pronajímáme šnorchl a ploutve.

V přístavu vidíme naši loďku. Je malá, ale čistá a kobereček je už připravený. Dostáváme instrukce. Po dvouhodinové plavbě se dostáváme na ostrov Rinja. Tento ostrov jako pár dalších je domovem draků komodských. Tedy obrovských varanů, kteří se živí jen masem. Měří okolo 4 metrů a svým vzhledem jsou tito ještěři velmi podobní krokodýlům. Jsou docela mrštní, i když tak vůbec nevypadají. Dokáží běhat až rychlostí 20km/hod a sežrat najednou až 50 kg masa. Svůj úlovek polykají celý a následně je v jejich žaludku rozmělněn. Jejich kousnutí je smrtelné i pro člověka, půl hodině od kousnutí člověk umírá na otravu krve. Svou kořist dokáží vycítit až na vzdálenost 7 km. Náš pan ranger je veselá kopa a po cestě nám vypráví spoustu veselých zážitků a vtípků, ale i zajímavé informace. Cestou stoupáme na vrcholek kde se rozprostírá výhled na okolní hory a záliv s tmavomodrým mořem.

Další zastávkou je Pink Beach. Pláž s jemně narůžovělým pískem je jako z fotografií někde z ráje. Sluníčko probarvuje průsvitnou vodu, rybičky všech barev proplouvají mezi korály a na břehu vlny zlehka čechrají narůžovělý písek. Ten má svou nezvyklou barvu díky výskytu červeného korálu v přilehlých vodách. Je tady jen pár turistů, nejsme sami opuštění v ráji. Po chvilce strávené opalováním se vracíme na loď a plujeme do rezervace Komodo za dalšími ještěry. V této rezervaci jsou hůře spatřitelní. My však potkáváme tři! Jeden nám dokonce pózuje s otevřenou tlamou, což vyvolává velké vzrušení nejen v nás, ale i v našem průvodci. Popisuje že tohle se neděje často a i pro něj je to byl velkolepý zážitek a vrchol fotografické kariéry!

Opět nasedáme na loď, pomalu se stmívá. Plujeme se zapadajícím sluncem v zádech a najednou na hladině spatřilme ploutev.? Co to je? Že by delfín? Ti ale většinou plují společně. Přijíždíme blíž a on je to žralok obrovský. Ohromná rozevřená tlama pohybující se na hladině proplouvá blízko kolem nás. Wow tak tohle je zážitek. Pokaždé když spatřím něco nového nebo se dovím, že máme vidět něco unikátního jsem překvapena co za tvory a živočichy tady žije. Člověk vidí různé dokumenty o mořských tvorech v televizi, ale nikdy se mi k tomu nespojilo místo kde žijí. A nyní, jsme tu správně. Želvy, žraloci, ryby všeho druhu, korály všech barev no rozmanitost veliká. Pánové na lodi už si z nás dělají legraci, že máme obrovské štěstí! My to bereme jako výhodu, že máme tolik nadstandardních zážitků.

Dojíždíme opět na ostrov Komodo do jedné ze dvou vesnic. Náš home stay je u kapitána lodi. Ten však bohužel nehovoří anglicky, celkově moc nehovoří. Dostali jsme pokojíček v domě zřejmě jeho matky, která spí vedle. Dům ze dřeva postavený na vybetonovaných stěnách asi do metru výšky. V hlavní místnosti je srolovaný velkoplošný koberec, dvě skříně a jedna postel. V našem super extra pokojíku ze kterého nás přechází zrak je jedna matrace na zemi se dvěma polštáři. Dům má dále turecký záchod, koupelnu s dírou ve stěně místo odpadu a nádrží na vodu s plastovou naběračkou. Dále kuchyň a zadní východ. Vše naprosto jednoduché s minimem nábytku, avšak čisté a uklizené. Na večeři pro nás roztahují fialový koberec a chystají vodu, tempeh, rýži, smažené nudle, zeleninu a smažené vejce. Po večeři si kupujeme pivo a popíjíme venku na molu. Koukáme na záři hvězd. V 9 hodin večer už není co dělat a pomalu uleháme. Ve 4:40 budíček z místní muslimské mešity. Zpěv nás probírá a následuje další, který zní jako by jsme měli reproduktor hned u ucha. Kohouti kokrhají. Spánek je ty tam a tak aspoň ještě do šesté ranní odpočíváme v posteli. Na výletě kde mělo být k dispozici jídlo a pití dostáváme na snídani kávu a zajímavě připravený banán…

Druhý den výletu je tady a opět sedíme, někteří ležíme na lodi. Prvním bodem programu je šnorchlování s mantami. Připlouváme do míst s velkými vodními proudy a posádka pátrá po mantách. Kroužíme okolo už přes půl hodiny a stále nic. Pak najednou hoši celí rozrušení do nás začali strkat a pokřikovat: Manta Manta Manta. Ploutve, brýle, šnorchl, kamera, jdeme na to! Skáčeme do vody koukáme dolů a je tam! Obrovská černá plachta ladně se pohybující a vznášející nad dnem v moři. Je tak velká, že absolutně překonala naše možné představy. Krátce na to připlouvá druhá. Jsou hodně rychlé. Musíme pořád kmitat nohama aby jsme je dohonili. Pohybují se však stále u dna a i když je vidíme, jsou dost hluboko. Tam se už nepotopíme. Vzápětí mantu ztrácíme a vracíme se celí rozjaření a nadšeni na loď. To byl panečku zážitek. Nedovedu si představit takovou velrybu vedle sebe ve vodě, když už ty manty jsou taaak obrovské. Jde z nich respekt a to myslím že nejsou člověku nebezpečné. Doplouváme a diskutujeme o zážitcích co jsme viděli. Ti mořští živočichové jsou neuvěřitelně krásní a zároveň až záhadní.

Nepluli jsme daleko a zakotvili loď na dohled malinkého ostrůvku celého jen z písku. Moře tyrkysově zbarvené s malými vlnkami pohupující naši loďkou jako v houpací sítí. Tohle je opravdu nádhera. Posádka připravuje oběd v klasické skladbě. Tempeh, rýže, smažené nudle, zelenina s smažená ryba. Po obědě se přesouváme k ostrůvkům Kanava. Je tady více lodí. Asi to bude oblíbené místo. Skáčeme do vody a plaveme blíže k pobřeží. Nádherné korály ozářené slunečními paprsky. Natáčíme video, fotíme a kocháme se nad tolika rozdílnými útvary ve vodě. Krásné místo. Vyskytují se zde i želvy, ale my jsme na žádnou nenarazili, což ale vůbec nevadí. Po více než hodině se vracíme na loď a tím náš výlet končí. Spokojeně opouštíme loď a hodnotíme výlet jako extra úspěšný na neobvyklé zážitky které jen tak nezapomeneme a které se zařadily na vrcholek top zážitků v životě.

Zítra nás čeká poslední výlet a to s Le Pirates. Jsou to mí oblíbenci. Jejich služby a celková úroveň bude jistě úplně jinde než tento zážitkový poznávací výlet. Loďka je krásně upravená, čisťounká. Natřena na bílo. Doplňky jsou v barvičkách tyrkysově modré. Našimi spolucestujícími je mladý pár ze Švýcarska. Jsou velmi milí a po většinu plavby na první místo ke šnorchlování diskutujeme a tom co děláme, kde jsme byli a tak podobně. Plavba je příjemná jak z nějakého pohodového klipu. Posádka milá, neustále doplňuje vodu a kontroluje zadali je vše v pořádku. Moc si to užíváme. Na prvním kotvišti vylézáme na stříšku lodi s lehátky a skáčeme do vody! Je to tady skvělé! Počasí nádherné, voda tyrkysově modrá, prostě jako v pohádce. Plavba končí na malinkatém pustém ostrůvku, kde jsme absolutně sami. Voda průzračná, písek jemňoučký žlutý, obrovské mušle povalující se všude kolem. Odpočíváme, válíme se ve vodě a nasáváme atmosféru, abychom na tyto skvělé zážitky jen tak lehce nezapomněli. Všechno jednou končí a tak se otáčíme a máváme naposledy posádce lodi a děkujeme za skvělý výlet.

P.S.: Indonésie je země s mnoha neobjevenými místy a ostrůvky, kde doposud nespočinula lidská noha . . to je výzva!

P.P.S.: Indonésie má mnoho krásných míst, ne jen Bali !

P.P.P.S.: Indonésie nejde objevit a prozkoumat za sedm měsíců!